El Mar a la xarxa. Hospital del Mar. Barcelona

El protagonista:

El protagonista: Jordi Martínez Roldán

Director d'Innovació i Transformació Digital

L'hospital ja no serà un edifici, serà una xarxa, un ecosistema de serveis sense estar necessàriament vinculat a un lloc específic. Part dels serveis que estem oferint a l'hospital es faran directament a la comunitat.”

Qui és el Jordi Martínez?

Sóc un metge de família. Fa 25 anys vaig finalitzar els meus estudis de medicina a la Unitat Docent de l'Hospital del Mar. La meva trajectòria professional ha estat dividida entre l'assistència i la gestió. Durant una primera etapa vaig exercir com a metge de família i en poc temps em vaig incorporar a posicions de gestió a l'àmbit de l'Atenció Primària des d'on vaig passar a la direcció assistencial hospitalària. Els últims 5 anys he exercit com a director d'Innovació a la Fundació Tic Salut Social. Si no la coneixeu, és una fundació pública de la Generalitat que està presidida pel Departament de Salut en la figura de la consellera.

Durant aquest període he ajudat a impulsar projectes de transformació digital al sector de salut i social de Catalunya, col·laborant amb diferents organitzacions tant d'àmbit local com a internacional.

Què és la innovació?

Hi ha moltes definicions sobre innovació, però hi ha una que la mateixa Comissió d'Innovació del PSMAR ja té i que trobo molt encertada, transformar afegint valor. El repte és saber com avaluem si estem afegint valor o no.

Tots hem de ser innovadors? Si pensem en la innovació únicament com la incorporació d'una tecnologia o tècnica, o la creació d'una start-up, potser no. Però, si pensem en com tenim cura de les persones, com les atenem, com ho podem fer de manera diferent, crec que llavors sí.

No hem d'obviar que l'aparició de tecnologia disruptiva és un accelerador que ens enfoca a pensar de manera diferent allò que fem. L'aparició dels telèfons intel·ligents és un exemple. És una nova tecnologia que ha canviat el model de relació entre les persones, i, com no, el model de relació amb els pacients.

Quina és la primera diagnosi de les potencialitats del PSMAR en aquest camp?

En només unes setmanes, el primer que cal dir és que hi ha molta feina feta. Voldria aprofitar per reconèixer i agrair la feina feta pel Dr. Luís Grande, l'anterior director d'Innovació i cap de Cirurgia General, i de la Comissió d'Innovació. Iniciar propostes com una direcció d'innovació tenen la seva complexitat. En aquests moments ja es fan diferents activitats vinculades a la innovació com els cafès d'innovació i els premis.

La nostra organització, el PSMAR, està innovant contínuament a diferents nivells. La direcció d'innovació el que hauria d'intentar és captar, dinamitzar i avaluar aquesta innovació.

Voldria que la direcció d'innovació es visualitzés com un espai a on dirigir-se si necessito quelcom vinculat a idees o projectes que tingui.

Quines són i seran les principals línies de treball?

Ara mateix estic dissenyant com podem donar servei a l'organització des de la Direcció d'Innovació. La voluntat és ser útils al PSMAR, afegir valor. El primer que estem dissenyant és la cartera de serveis que pot oferir la Direcció d'Innovació.

S'ha de visualitzar tot el cicle de vida d'un projecte d'innovació, des de la idea fins a la materialització, i oferir serveis a cada etapa del cicle de vida del projecte. Ens trobarem amb professionals que tenen una idea molt madura però necessita finançament, també amb professionals que necessitin ajuda en la gestió del projecte i d'altres que ja estan en fase de transferència a mercat; el que ens proposem és oferir ajuda en cada una de les etapes.

Hem iniciat unes línies de treball (les primeres però no les úniques). Una és continuar captant la innovació dins l'organització, donant suport a la gent innovadora, i veure com podem ajudar-los a diferents nivells.

Una altra és intentar desenvolupar serveis que no impliquin creixement en estructura física. Veure com, amb el desenvolupament de l'atenció no presencial, podem oferir més serveis, de major proximitat, amb major eficiència i amb garantia de seguretat. Estem parlant de créixer en serveis de telehealth, que inclou la telemedicina, la teleassistència, el telediagnòstic, etc.

I per últim, hauríem de repensar què fem amb les dades. No parlem només de Big data, d'anàlisi de dades per temes, sinó veure si podem aportar valor a partir de l'anàlisi de les dades com per exemple, desenvolupant eines de suport a la decisió.

També hem d'estar oberts a allò que es pugui plantejar. Sempre hi ha projectes d'innovació que poden procedir de qualsevol servei, departament o professional. És el cas de la impressió 3D o la telemedicina o la teleconsulta dins l'Hospital.

Jordi Martínez Roldán, director d'Innovació i Transformació Digital

Els professionals sanitaris estan preparats per aquest canvi? Quin paper han de tenir? I els usuaris?

La resposta és sí. Els professionals sanitaris tenen en el seu ADN com millorar la manera d'atendre a les persones. Això ja és una predisposició a la innovació. I en aquesta exploració de com es poden fer millor les coses, aquesta manera diferent ja és innovar.

El paper dels professionals és fonamental, ja que són ells els que coneixen el dia a dia. Aquest coneixement els dóna l'oportunitat d'introduir innovació i millora.

Els usuaris accepten molt bé la innovació que introduïm als nostres centres. Penso que hauríem de co-dissenyar amb ells, sobretot en els processos relacionats amb la innovació.

Hi ha prou implicació dels professionals en el desplegament de la innovació al PSMAR?

És molt aviat perquè ho pugui dir. El que sí que m'han traslladat és que la participació en la primera edició dels Premis d'Innovació va ser molt exitosa. A les diferents trobades i reunions que he tingut amb diferents professionals, m'han transmès moltes ganes de fer coses. Entenc que és extensible a una àmplia majoria dels professionals.

Voldria que la direcció d'innovació es visualitzés com un espai a on dirigir-se si necessito quelcom vinculat a idees o projectes que tingui. Si percebem que la Direcció d'Innovació ajuda, tindrem èxit. Però si ho percebem com més feina per no obtenir res, fracassarem.

Com ha de ser l'hospital del futur?

L'hospital del futur ha de ser un "hospital sense hospital". Hem de pensar en serveis que podem oferir sense la necessitat de tenir un espai físic a l'hospital, una estructura.

Serà un hospital connectat, tant dins com fora. Això farà que la percepció de l'hospital com a ens físic, arquitectònic, canviï. L'hospital ja no serà un edifici, serà una xarxa, un ecosistema de serveis sense estar necessàriament vinculat a un lloc específic. Part dels serveis que estem oferint a l'hospital es faran directament a la comunitat.

El coneixement estarà més compartit i distribuït. La socialització del coneixement i la facilitat d'accés farà que els processos d'atenció tal com els coneixem avui, canviïn.

Penso que tindrem un malalt cada vegada més connectat, amb més capacitat d'accedir a la informació i, segurament, amb més voluntat de participar en les decisions relacionades amb la seva salut.

Durant els propers anys veurem als hospitals i centres de salut la incorporació de noves professions. El model clàssic que tenim amb metges, infermeres, administratius, porta-lliteres, etc., canviarà per a incorporar bioinformàtics i bioenginyers entre altres. Viurem un treball interdisciplinari i transdisciplinari de manera creixent.

Altres articles

La dona, la ciència i el Mar

Treballant per la visualització del talent femení #Som8deMarç

La protagonista: Carmen Altaba

L’experiència d’una professional sanitària com a pacient

“Encara avui m’impressiona que el mar té un color cada dia diferent”, Dra. Olga Vázquez

Protagonistes: Olga Vázquez, Ramón Pujol, Marta Crespo, Jorge Armentia i Antoni Martínez Roig, guardonats amb els Premis a l'Excel·lència Professional del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona

Una UCI amb H d’humanitzar

Sortir de l’UCI per veure el mar

L'Hospital del Mar inicia la segona fase de la seva ampliació

Pacients i familiars han participat, per mitjà d'un procés de co-creació, incorporant la seva visió en la definició dels nous espais

Els protagonistes: Rosa Balaguer i Gerard Garriga

La Rosa ha estat 40 anys treballant al PSMAR i des del 19 de juny gaudeix de la jubilació, mentre que el Gerard, fa uns dies, va iniciar la seva etapa professional com a infermer al Bloc quirúrgic

Els protagonistes: Esther Ruz i Álex Morera

Resident d’últim any d’Urologia i resident de primer any de Cirurgia General, respectivament.

La protagonista: Elisabeth Lafuente

Premi Jove Talent en Atenció Hospitalària de la Societat Catalano-Balear d’Infermeria