12 de desembre de 2014 - Informació general

Sabíeu que la història de la fàbrica del gas ha estat sempre lligada a la història de l’Hospital del Mar?

L’elaboració de gas manufacturat per destil·lació de carbò es va iniciar a Catalunya precisament amb la construcció de la fàbrica del gas de la Barceloneta, l’any 1842. Va ser impulsada per la “Sociedad Catalana para el Alumbrado por Gas” creada l’any 1843, ja que els fanals funcionaven amb aquest gas.

La fàbrica inicialment tenia vuit forns de carbó i tres gasòmetres, però a principis del S.XX va passar per dues fases d’ampliació i va arribar a tenir 38 forns. El complex, construït per l’arquitecte Josep Domenech i Estapà, era com una petita ciutat i l’any 1908 l’Ajuntament el definia com a “colossal temple industrial”.

Però a finals dels anys 50 la fabrica tenia unes instal·lacions obsoletes i va aparèixer al mercat la societat estatal Butano S.A. per comercialitzar gas envasat. La situació es va tornar insostenible i es va clausurar la producció de gas per destil·lació de carbó l’any 1958 i la fàbrica va ser desballestada el 1964.

Si voleu conèixer la història completa, entra al web del centenari i descobreix-la!