8 d'agost de 2016 - Notes de Premsa

L’Hospital del Mar, més modern i sostenible gràcies a un nou sistema de climatització i producció d’aigua calenta sanitària

Un 69% menys d’emissions de CO2, menor despesa econòmica i major eficiència són alguns dels avantatges del nou sistema de climatització i producció d’aigua calenta sanitària (ACS) de l’Hospital del Mar

L'Hospital del Mar incorporarà el nou sistema de subministrament d'energia calorífica i frigorífica a l'edifici en construcció que acollirà els nous serveis d'urgències, hospitals de dia, radioteràpia i el bloc obstètric però aprofitarà per a fer-lo extensiu a tot l'Hospital actual. Així, el sistema cobrirà una superfície total de 60.000 m2. Aquest projecte ho desenvoluparà Districlima, empresa que té com accionista majoritari el grup energètic ENGIE.

Un sistema més eficient, més econòmic i més ecològic

Amb motiu de l'ampliació de l'Hospital del Mar, el centre s'ha replantejat les seves estratègies energètiques, tant pel nou edifici com per actualitzar els antics sistemes de funcionament i millorar el conjunt de l'hospital. Un dels punts estratègics ha estat aquest nou sistema de producció d'energia calorífica i frigorífica per a la climatització i generació d'aigua calenta sanitària, amb la connexió a la xarxa d'aigua freda i calenta de Districlima.

La decisió de connectar-se a aquesta xarxa obeeix a raons d'eficiència tècnica i de sostenibilitat ecològica i econòmica principalment. El compromís mediambiental es constata amb la rellevant disminució d'un 69% de les emissions de CO2 a l'atmosfera, per la reducció en el consum de combustibles fòssils per a escalfar i refredar l'aigua. Amb el sistema de Districlima, la procedència de l'aigua a les temperatures adients es fa per mètodes de producció més nets, que aprofiten la incineració de residus sòlids urbans o el refredament per masses d'aigua marina. El nou sistema, que inclou un control centralitzat de la climatització de totes les àrees i edificis, permet millorar en aproximadament dues lletres la certificació energètica del centre.

Eficiència tècnica i estalvi

L'Hospital eliminarà les antigues calderes i plantes refredadores, amb el conseqüent estalvi de manteniment i avaries i una reducció de l'impacte sonor de l'edifici, però conservarà una de les plantes refredadores renovada en el darrer any per a poder donar fred en cas d'emergència a les àrees crítiques com quiròfans, UCI o els nous aparells de les sales de Radioteràpia. Tot i això, l'experiència, iniciada fa 10 anys, de subministrament amb Districlima al Centre Fòrum, centre sociosanitari de l'Hospital del Mar ubicat al barri del Besós-Maresme, ha demostrat no tenir mai cap fallada, ja que el distribuïdor disposa de prou sistemes de suport alternatiu per a garantir el flux constant a la temperatura correcta.

Econòmicament, la millora de la reducció de la factura anual i de les despeses per substitucions o avaries, se suma als avantatges que ha portat la recent creació d'una plataforma entre centres hospitalaris per a unificar i aconseguir les millors tarifes en consums.

Millores en la seguretat dels pacients

L'arribada d'aigua a alta temperatura de forma constant permet, a més, realitzar sense problema i en qualsevol moment xocs tèrmics dins la xarxa d'aigua calenta sanitària per a garantir la desinfecció front al bacteri de la Legionella, que es pot reproduir a les canonades d'aquesta xarxa,  la qual cosa reforça la seguretat dels pacients i del centre davant aquests problemes.

Amb aquest sistema, l'aigua calenta, que arriba a 90ºC entra en un circuit tancat per a la calefacció de totes les unitats i la producció d'ACS i es retorna a la xarxa a 60ºC per tal que pugui tornar a ser escalfada a la central. Pel que fa a la freda, arriba a 5,5ºC i retorna a 11ºC, que circula de nou a la central per a ser refredada novament. Es preveu que el sistema pugui iniciar el seu període de proves en el primer trimestre de 2017.

Sobre Districlima

Districlima és la societat que gestiona la xarxa urbana de calor i fred de Barcelona. Està participada per ENGIE en un 50,8% AGBAR en un 19,2%, TERSA en un 20%, l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia (IDAE) en un 5% i l'Institut Català d'Energia ( ICAEN) en un 5%.

Va ser constituïda l'any 2002 per dur a terme una xarxa urbana de distribució de calor i fred per a la seva utilització en calefacció, climatització i aigua calenta sanitària en l'àrea de la ciutat remodelada urbanísticament per acollir el Fòrum de les Cultures de 2004. El projecte engloba el disseny, construcció i posterior explotació, a través d'una concessió a 25 anys, de la central de producció del Fòrum i la xarxa de distribució d'energies. El 2005 i després de l'adjudicació d'un concurs públic, s'inicia una segona etapa amb l'extensió de la xarxa al districte tecnològic del 22@. Amb una concessió a 27 anys, la xarxa va estenent el seu traçat en funció del desenvolupament urbanístic de la zona i les necessitats de connexió de nous usuaris, i amplia la seva capacitat de producció amb la construcció d'una segona central al cor del districte (Central Tanger). Actualment, la xarxa supera els 15km d'extensió i té més de 90 edificis connectats, el que suposa una superfície climatitzada d'uns 869.000 m2 i, a nivell mediambiental, una disminució del consum d'energies fòssils el 59% i un estalvi de més de 17.000 tones de CO2 anuals.