3 de maig de 2016 - Informació general

La Unitat Clínica de Tuberculosi de l'Hospital del Mar reconeguda com Unitat especialitzada d'alta complexitat per la SEPAR

La Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (SEPAR) ha acreditat la Unitat Clínica de Tuberculosi de l'Hospital del Mar, coordinada pel Servei de Malalties Infeccioses, com Unitat especialitzada d'alta complexitat amb categoria d'excel·lent. La SEPAR du a terme aquestes acreditacions amb l’objectiu d’unificar formes de treball en tot el territori espanyol, assegurar el compliment de criteris de les unitats ja existents i recòneixer les seves activitats i trajectòries. En la unitat de l’Hospital del Mar el treball es realitza en xarxa i per professionals dels serveis de Pneumologia, Pediatria i Malalties Infeccioses.

La tuberculosi segueix sent una malaltia important pel que fa a incidència i morbi-mortalitat: 9 milions de nous casos cada any, segons l'estimació de l'OMS. El  seu abordatge, que inclou moltes vegades aspectes socials, no és fàcil i es complica, a més, amb la presència de formes atípiques i de M. tuberculosis resistent als medicaments.

Al territori espanyol es van diagnosticar 5.535 casos al 2013, amb un 6% de letalitat. Pel que fa a l'estudi de contactes, una eina de control fonamental per les seves implicacions  comunitària i clínica, es fa de forma molt irregular i dispersa en moltes zones del país.

És per tot això que es fa necessària l'existència d'unitats, tant bàsiques com especialitzades, on professionals experts col·laborin en el diagnòstic, facin la indicació i el seguiment dels tractaments i coordinin les accions multidisciplinàries.