17 de juny de 2015 - Notes de Premsa

L’Hospital del Mar pioner en la utilització d’un nou dispositiu per curar les arítmies

Amb l’ús d’aquest innovador catèter s’aconsegueix millor informació del cor al mateix temps que es facilita la curació de l’arítmia

El Servei de Cardiologia de l’Hospital del Mar, dirigit pel Dr. Julio Martí, és el primer centre català que empra un revolucionari catèter per tractar les arítmies cardíaques per ablació d’una forma més fiable i efectiva.

L'ablació cardíaca és un procediment que s'utilitza per corregir alteracions en el ritme cardíac. Durant el procediment, es col·loquen uns petits elèctrodes dins del cor per mesurar la seva activitat elèctrica, elèctrodes que també s’utilitzen per destruir les àrees del cor que estan causant el problema. L’innovador catèter que s’està emprant a l’Hospital del Mar integra tres minielectrodes que augmenten les propietats de localització, validen les característiques del teixit tractat i proporcionen informació a temps real sobre l’eficàcia de l’ablació durant el procediment. Els minielectrodes permeten veure millor les característiques del teixit del cor i ajuden a interpretar millor l’arítmia.

Amb l’ús d’aquest catèter amb microelectrodes és com si tinguéssim un ull en el punt exacte de l’ablació, saps exactament on estàs cremant i això dóna millors resultats. És especialment útil en els casos on és més complex definir el punt concret del cor que s’ha de tractar i en aquest sentit, un millor senyal que ofereixi informació precisa sobre la localització de l’arítmia i de com està el teixit evitarà intervencions posteriors” explica el Dr. Julio Martí, cap de servei de Cardiologia de l’Hospital del Mar.

El nou dispositiu ofereix millors senyals elèctrics del cor sense perjudicar el tractament mitjançant l’ablació. Això és molt important ja que els electrofisiòlegs cardíacs porten 20 anys lluitant per aconseguir que els catèters ofereixin millors senyals elèctrics sense que això dificulti el tractament de l’arítmia.

Quan menor és la distància entre els elèctrodes, més gran és la fiabilitat del registre de l’activitat elèctrica, però, al mateix temps, per poder portar a terme l’ablació és necessari que la punta del catèter mesuri uns quatre mil·límetres. El nou dispositiu aconsegueix resoldre la incompatibilitat que hi havia entre tenir un elèctrode el més petit possible per produir el senyal, però el suficientment gran com per realitzar la curació de l’arítmia”, explica el Dr. Julio Martí.

El nou catèter es pot utilitzar en qualsevol arítmia, però cal validar en quines situacions pot tenir un major valor afegit. Fins al moment, s’ha emprat per tractar arítmies com el flutter auricular, taquicàrdies per vies accessòries i taquicàrdies auriculars. Progressivament s’espera estendre el seu ús a altres arítmies com la fibril·lació auricular, molt més complexa.