14 de maig de 2015 - Informació general

Inauguració de l'exposició "Hospital del Mar: 100 anys amb el batec de Barcelona" al Museu d'Història de Catalunya

Inauguració de l'exposició

L’exposició estarà oberta al públic gratuïtament fins al 15 de juliol

Avui 14 de maig s’inaugura al Museu d’Història de Catalunya l’exposició “Hospital del Mar, 100 anys amb el batec de Barcelona”, que commemora el primer segle de vida d’aquesta institució sanitària. Hi acudiran a la inauguració, a les 19h, el President del PSMAR, Dr. Josep Maria Vía, el Sr. Jusèp Boya, Director del Museu d’Història de Catalunya, el Sr. Daniel Venteo, comissari de l’exposició i el Dr. Jaume Estany, Gerent del Consorci Sanitari de Barcelona. L’exposició romandrà dos mesos al museu, oberta al públic gratuïtament i finalitzarà el 15 de juliol. És una exposició adreçada a tots els ciutadans de Barcelona, professionals sanitaris, pacients i amics de l’Hospital del Mar, tots part de la seva història.

Un fort vincle amb la Barceloneta i amb la ciutat.
La relació entre l’Hospital del Mar i Barcelona, especialment amb el barri de la Barceloneta, és indestriable. L’Hospital ha viscut en primera persona el batec de la ciutat en el darrer segle, naixent per fer front a una devastadora epidèmia de tifus, creixent com ho feia Barcelona coincidint amb l’Exposició Universal de 1929, patint els bombardeigs de la Guerra Civil, donant solucions a les epidèmies de la postguerra, responent amb ambició al repte d’atendre els atletes dels Jocs Olímpics i convertint-se en l’equipament assistencial, docent i de recerca que és actualment, acord amb una ciutat que cerca l’excel·lència.

Tres noms, tres etapes, tres vides.
El recorregut de l’exposició repassa els cent anys d’història dividint-la en tres etapes principals, que coincideixen amb els tres noms que ha tingut el centre durant la seva trajectòria: la de l’Hospital Municipal d’infecciosos, des de la seva inauguració el 1914 al 1939 per donar resposta a les epidèmies en un context precari i d’entreguerres, la de Nostra Senyora del Mar, de 1939 a 1975- la transició, amb la visita de Fleming per inaugurar el pavelló d’investigacions mèdiques, el primer pulmó d’acer per tractar els milers de nens amb poliomelitis o la primera Unitat de Cures Intensives, tot i les dificultats de la postguerra i el franquisme i el de l’Hospital del Mar i finalment l’etapa de la democràcia, els Jocs Olímpics fins als nostres dies, amb un hospital dinàmic assistencial, docent i de recerca amb una gran projecció de futur.

Molt més que panells.
A més de la història del centre, l’exposició “Hospital del Mar, 100 anys amb el batec de Barcelona” recull una àmplia selecció d'imatges històriques reproduïdes a gran format, exposem diversa documentació original tant del propi Hospital com de l'Arxiu Municipal de Barcelona, com ara els primers expedients administratius de la seva trajectòria, un projecte inèdit de l'arquitecte Antoni de Falguera, el projecte de construcció de l'hospital del temps de l'Exposició de 1929 degut a l'arquitecte Josep Plantada i els expedients de depuració política dels seus màxims responsables de l'any 1939, entre d'altres, a més del llibre d'honor de l'Hospital amb la dedicatòria autògrafa d'Alexander Fleming l'any 1948. Tot per fer el recorregut per la història de forma totalment visual i sensorial.