15 d'abril de 2015 - Notes de Premsa

Es presenta una nova combinació de fàrmacs que millora el tractament dels pacients amb limfoma MALT

L'estudi s’ha publicat a Lancet Haematology

Investigadors de l’Hospital del Mar han coordinat un estudi realitzat en el marc del Grup Espanyol de Limfomes, que ha posat en evidència l’efectivitat de combinar dos fàrmacs, el bendamustine i el rituximab, per a tractar els pacients amb limfoma de MALT. Aquesta combinació de fàrmacs ha demostrat millors resultats una excel·lent tolerància a curt i mig termini, i a més, ha reduït el nombre de cicles de tractament necessaris.

El limfoma MALT és una forma rara del limfoma maligne no Hodgkin que afecta les cèl•lules B i que s’anomena així perquè es dona en el teixit limfoide associat a mucoses (Mucosa Associated Lymphoid Tissue, MALT en anglès). Representa al voltant del 5% dels limfomes no hodgkins diagnosticats anualment i afecta principalment a adults de més de 60 anys, amb una lleugera predominança femenina.

Actualment no hi ha consens sobre quin és el tractament òptim per aquest tipus de limfomes quan s’han disseminat. El nostre estudi ha combinat un fàrmac quimioteràpic, el bendamustine, amb un anticòs monoclonal, el rituximab, amb resultats molt esperançadors a quatre anys. A més, aquesta combinació ha permès reduir el nombre de cicles de tractament de 6/8 a només 4 en un 75% dels casos, millorant-ne la tolerància i disminuint la seva toxicitat, fet molt rellevant donada l’edat avançada de molts dels pacients” explica el Dr. Antonio Salar, hematòleg de l’Hospital del Mar i coordinador d’aquest estudi.

L’estudi, que ha tingut una durada de quatre anys, és un treball colaboratiu que ha comptat amb la participació de 19 centres de tot el territori espanyol (grup GELTAMO) i que és fins al moment un dels treballs més amplis per aquesta patologia. Cal destacar que un dels èxits de l’estudi ha estat també la implicació i compromís de tots els centres participants per a portar a terme l’estudi amb una patologia poc prevalent.

Aquests resultats ens encoratgen a seguir treballant en la línia de l’anomenada inmunoquimioterapia. En aquest tipus de limfomes poc freqüents és molt complicat realitzar estudis en fase 3, que requereixen una mostra força àmplia, així que cal basar-nos en estudis fase 2, com aquest, per prendre decisions aplicables a la pràctica clínica habitual. Per tant, i davant els excel·lents resultats d’eficàcia i toxicitat, creiem que la combinació de bendamustina i rituximab hauria de ser el tractament de referència per aquest tipus rar de limfoma on, gràcies a la reducció de cicles davant altres tractaments estàndards, aconseguim millorar la qualitat de vida del pacient que pateix aquesta malaltia“ conclou el Dr. Salar.

Article de referencia:

“First-Line Response-Adapted Treatment with the Combination of Bendamustine and Rituximab for Patients With Mucosa-Associated Lymphoid Tissue (MALT) Lymphoma: The Multicenter Phase II MALT2008-01 Trial of the Spanish GELTAMO Group” Antonio Salar MD, Eva Domingo-Domenech MD, Carlos Panizo MD, Concepción Nicolás MD, Joan Bargay MD, Ana Muntañola MD, Miguel Canales MD, José Luis Bello MD, Juan Manuel Sancho MD, José Francisco Tomás MD, María José Rodríguez MD, Javier Peñalver MD, Carlos Grande MD, José Javier Sánchez-Blanco MD, Luis Palomera MD, Reyes Arranz MD, Eulogio Conde Prof, Mar García MD, Juan Fernando García MD, Dolores Caballero MD, Carlos Montalbán MD, on behalf of the Grupo Español de Linfomas/Trasplante de Médula Ósea (GELTAMO). Lancet Haematology. DOI:10.1016/S2352-3026(14)00021-0