29 de setembre de 2014 - Notes de Premsa

Una recerca oncològica de l’Hospital del Mar, únic projecte de l’estat espanyol seleccionat entre més de 140 candidatures internacionals

El projecte liderat per les Doctores Clara Montagut experta en càncer colorectal, i Beatriz Bellosillo experta en biologia molecular, rep una de les tres beques d’Innovació en Oncologia atorgada per Merck Serono

La Doctora Clara Montagut, del servei d'Oncologia Mèdica de l'Hospital del Mar, ha estat guardonada amb una de les tres beques d’Innovació en Oncologia (GOI) que ha atorgat per primera vegada enguany Merck Serono, la divisió biofarmacèutica de Merck. Amb un pressupost d’un milió d’euros, aquesta convocatòria s’ha creat per a finançar aquells projectes de major rellevància en el tractament personalitzat dels pacients amb tumors sòlids.

El projecte presentat per la Dra. Montagut, que ha rebut un finançament de 360.000 euros, cerca noves opcions per a millorar el coneixement biològic del càncer colorectal i oferir el tractament més adequat per a cada pacient, el que s’anomena medicina de precisió, evitant resistències, toxicitats i tractaments inactius. El projecte també cerca com millorar el coneixement sobre quins són els mecanismes de resistència adquirits al tractament, que poden variar de pacient a pacient, i com evolucionen amb el temps. L’estudi emprarà un abordatge innovador i menys agressiu pel pacient que consisteix en fer servir mostres de sang del pacient per estudiar la biologia del tumor, enlloc de biòpsies del tumor.

L’equip investigador està liderat conjuntament per la Dra. Montagut que s’ocuparà de la coordinació del grup clínic i per la Dra. Beatriz Bellosillo que coordinarà l’equip del laboratori molecular.

Cal passar de la medicina estratificada, la pràctica actual, a la medicina de precisió, que és aquella en la que es preveu una millor identificació de quin és el tractament més eficient per a cada persona. El nostre objectiu és proporcionar noves evidències que ens ajudin a marcar el camí a seguir per a cada pacient de forma individualitzada” explica la Dra. Clara Montagut.

"M'agradaria felicitar els guanyadors i els seus equips per la qualitat dels projectes d'investigació proposats. En l'última dècada, la investigació innovadora en oncologia ha fet una sèrie de descobriments que han conduit a una millor comprensió de la biologia del tumor i que ha permès un enfocament personalitzat per a la cura del pacient", ha dit Belén Garijo, Presidenta i CEO de Merck Serono durant l’acte d’entrega. "Esperem que aquesta primera subvenció d'innovació en Oncologia ajudi a desenvolupar més recerca pionera en el tractament personalitzat del càncer i que això pugui conduir a millors resultats clínics per als pacients".

Els guanyadors en aquesta primera edició juntament amb la Dra. Clara Montagut han estat el Dr. Stefan Sleijfer (Erasmus Cancer Institute MC, Rotterdam) i el Dr. Ulrich Güller (Hospital Cantonal, St Gallen, Suïssa). La resolució ha estat anunciada públicament aquest divendres 27 de setembre coincidint amb la reunió anual de la Societat Europea d'Oncologia Mèdica (ESMO) celebrada a Madrid.

La Dra. Montagut, va rebre un altre reconeixement important a la seva tasca investigadora quan l’any 2013 una multinacional suïssa va adquirir els drets comercials per desenvolupar un test genètic destinat a millorar el tractament del càncer colorectal basat en els resultats de les seves investigacions.