25 de febrer de 2013 - Notes de Premsa

BiblioPRO: primera biblioteca virtual especialitzada en els instruments en espanyol d’avaluació de la qualitat de vida relacionada amb la salut

Els Resultats Percebuts per als Pacients o Patient‐Reported Outcomes (PRO) s’han convertit en importants indicadors de la salut i la qualitat de vida tant en recerca clínica com epidemiològica. La salut percebuda pels propis pacients té un important poder predictiu de resultats com la mortalitat, la demanda de serveis o els costos sanitaris.

BiblioPRO és la primera biblioteca virtual del mon especialitzada en aquests instruments de qualitat de vida relacionats amb la salut, els PRO, en espanyol, classificats i documentats seguint una forma de classificació conceptual i rigorosa. Inclou tant instruments dissenyats originàriament en castellà, com les adaptacions culturals desenvolupades per a Espanya i Llatinoamèrica, ja que la majoria d’aquests instruments han estat desenvolupats en països anglosaxons.

Aquesta biblioteca virtual és d’accés lliure i gratuït i disposa de tota la informació bàsica (nom, malaltia, contacte de l’autor original i del que ha fet l’adaptació, tipus de mesura, població, edat, etc.) de més de 700 qüestionaris. El seu objectiu és promoure’n un ús adequat en recerca proporcionant informació exhaustiva online, avaluacions basades en l’evidència i formació específica en aquesta àrea. A més BiblioPRO pretén identificar el major nombre d’instruments existents per avaluar resultats de salut, facilitant la selecció del més adequat mitjançant la metodologia científica, garantint sempre els drets de la propietat intel∙lectual i tots els requisits legals.

L’ús adequat d’aquests instruments és útil en situacions ben diferents i permet realitzar tant una millor detecció com una millor monitorització dels estats de salut avaluats. Per exemple, en el cas d’un home de 65 anys a qui acaben de diagnosticar un càncer de pròstata, el metge li pot explicar els beneficis dels diversos tractaments disponibles en termes no només de supervivència, sinó de la qualitat de vida que se n’associa.

Aquest dijous passat el grup de recerca en serveis sanitaris de l’IMIM va organitzar la I Jornada Científica BiblioPro dirigida a autors de qüestionaris i a investigadors de l’àmbit espanyol i d’altres països de Llatinoamèrica, a representants institucionals, de la indústria farmacèutica i dels serveis sanitaris amb l’objectiu de promoure el coneixement dels instruments sobre resultats de salut percebuts pels pacients i establir un marc de difusió sobre la metodologia a desenvolupar tant en l’elaboració com en l’adaptació i validació d’aquests instruments.

La inauguració oficial va anar a càrrec de la Dra. Marta Aymerich, responsable d’investigació del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya i la conferència inaugural va ser impartida pel Prof. David Cella, investigador de la Northwestern University de Chicago, EUA. A més va comptar amb una taula rodona sobre BiblioPRO moderada per la Dra. Montserrat Ferrer, investigadora de l’IMIM i diverses sessions científiques paral∙leles sobre desenvolupament i adaptació, càncer , malalties cròniques, salut mental, salut músculo‐esquelètica i satisfacció. La clausura va anar a càrrec del Dr. Jordi Alonso, director del Programa de Recerca en Epidemiologia i Salut Pública de l’IMIM i coordinador científic de BiblioPRO.

La Jornada, a la que van assistir‐hi unes 170 persones i es va poder seguir per streaming, va ser una oportunitat per presentar novetats científiques dintre d’aquest àmbit d’investigació i per difondre un codi de bones pràctiques en l’ús d’aquests instruments d’avaluació de la qualitat de vida.