27 de març de 2024 - Informació general

El Servei d’Aparell Digestiu millora el tractament de la gastroparèsia

El passat 29 de febrer s'hi va portar a terme per primera vegada una miotomia endoscòpica gàstrica G-POEM per tractar aquesta patologia. A la vegada, es va utilitzar una nova tècnica de sutura manual per endoscòpia. Tot plegat, permet tractar els pacients amb aquesta patologia per via endoscòpica, evitant la cirurgia oberta.

La Unitat d'Endoscòpia del Servei d'Aparell Digestiu de l'Hospital del Mar ha fet un nou pas en l'abordatge de la gastroparèsia amb miotomia endoscòpica gàstrica G-POEM, amb la incorporació de la tècnica de tancament de la incisió mitjançant sutura manual a través d'endoscòpia. Abans i després de la cirurgia es va fer servir una altra tècnica nova, l'Endoflip, que permet, gràcies a la utilització d'una sonda amb baló, preveure l'èxit de la intervenció. En aquest cas, es va comptar amb la col·laboració de la Unitat de Proves Funcionals Digestives del mateix servei.

Nova_tecnica_digestiu_gastroparesia

L’equip del Servei d’Aparell Digestiu, portant a terme una intervenció

Aquesta tècnica permet tractar la gastroparèsia, un trastorn funcional crònic de l'estómac provocat per un alentiment en el buidatge gàstric, sense una causa mecànica. Un mal funcionament de la vàlvula que separa l'estómac del budell prim, el pílor, fa que l'aliment s'hi quedi durant més temps, provocant sensació d'estar ple, nàusees, vòmits, dolor i/o distensió abdominal després de menjar. La tècnica G-POEM (gastric peroral endoscopic myotomy) o miotomia endoscòpica gàstrica, és una nova tècnica amb bons resultats, de més del 70% en pacients en els quals no ha funcionat el tractament mèdic, que evita tractaments més agressius, com el quirúrgic.

Es porta a terme emprant un bisturí endoscòpic, amb el qual es fa una incisió per arribar al pílor i eliminar una petita part de les fibres musculars que el conformen. Així es pot relaxar la seva obertura i millorar els símptomes de la malaltia. En el cas de la intervenció duta a terme el passat 29 de febrer a l'Hospital del Mar, es va tancar la incisió amb sutura manual a través d'endoscòpia, amb un dispositiu que facilita els moviments rotatoris de l'agulla de sutura dins el tub digestiu. A la vegada, la utilització de l'Endoflip va permetre avaluar el grau d'èxit de la intervenció.

Nova_tecnica_digestiu_gastroparesia

Aquest tipus d'abordatge només és possible en centres terciaris amb experiència adquirida a la dissecció submucosa endoscòpica. També es pot utilitzar per tractar altres patologies de l'aparell digestiu. Per fer-ho, és necessari un equip multidisciplinari amb la Unitat de Trastorns Funcionals Digestius, professionals d'infermeria molt formats i amb capacitats per realitzar les noves tècniques endoscòpiques, així com amb els serveis d'Anestesiologia i Cirurgia General.

La incorporació d'aquesta tècnica amplia la cartera de serveis de la Unitat d'Endoscòpia del Servei d'Aparell Digestiu de l'Hospital de Mar, convertint-la en referent en el desenvolupament i implantació de tècniques d'endoscòpia avançada i complexa.