Sabíeu que Alexander Fleming va escriure unes paraules al llibre d'Honor de l'Hospital del Mar? Fleming va ser convidat a l’Hospital del Mar l'any 1948 però la visita va tenir una enorme transcendència a tota Barcelona, on va ser rebut com un heroi. Al llibre d’honor de l’Hospital, va escriure-hi: “L’Hospital de Malalties Infeccioses m’ha portat a Barcelona per assistir a la inauguració del nou Institut d’Investigació. Ara tinc bons records de Barcelona i dels metges i infermeres de l’Hospital i la ferma convicció que és una Institució que no només tractarà la malaltia ...sinó que també avançarà en el coneixement mèdic. Alexander Fleming (6 de juny de 1948)”.

Segons recollia Mercè Piqueras en un article a l’Avui (30/04/2005) Fleming va ser a Barcelona del 26 de maig al 7 de juny de 1948. Hi explicava :”La visita, que va organitzar el llavors director de l’Hospital, Lluis Trias de Bes, va ser apoteòsica, envoltada de l’entusiasme popular. En el seu diari personal Fleming comenta els aplaudiments rebuts tot passejant per la Rambla, on les floristes van regalar-hi roses i clavells. També la visita a Montserrat, on l’abat Escarré va presentar-li al monjo ancià a qui la penicil·lina havia salvat de morir d’una greu infecció. Fleming va regalar a l’abat un medalló on hi havia muntat un cultiu de Penicillium, el fong d’on s’havia aïllat la penicil·lina. I escriu que arreu el van tractar com si fos un heroi.”

De fet el monument a Alexander Fleming que hi ha encastat a la façana posterior del col·legi de Cirurgia (ara Acadèmia de Medicina) va ser subvencionat per les floristes de la Rambla. Esta fet amb pedra de Montjuïc i marbre blanc, i va ser inaugurat el 1956, un any després de la mort de l'eminent científic.

“No és estrany que l'Ajuntament de Barcelona decidís aixecar un monument a la memòria del descobridor de la penicil·lina immediatament després de la seva mort. El descobriment d'Alexander Fleming va ser la salvació de molts barcelonins atacats per la tuberculosi, durant els anys de postguerra, i quan visità Barcelona pocs anys abans de morir, l'acollida que se li dispensà fou apoteòsica. La devoció a Fleming es va mantenir durant molts anys, de manera que cada 6 d'agost, aniversari de la seva mort, es retia un senzill acte d'homenatge davant del monument, i ben sovint mans anònimes o entitats diverses hi dipositaven rams de flors” Font: Fabre, Jaume; Huertas, Josep M. «A Alexander Fleming». bcn.es, octubre del 2014

Foto 1: Imatge de l'escrit d'Alexander Fleming al llibre d'Honor de l'Hospital del Mar.

Foto 2: Monument a Alexander Fleming a Barcelona, fet amb pedra de Montjuïc i marbre blanc. Va ser inaugurat l'any 1956, un any després de la mort de l'eminent científic, i va ser subvencionat per les floristes de la Rambla.

Foto 3: Sir Alexander Fleming amb els doctors Amadeo Foz (Esquerra) i Jordi Gras (dreta) durant la visita del premi Nobel a l’Hospital, maig 1948. Font: família Foz Tena